Alicante, Zaragoza og Madrid

Ferie i ferien, hvilken luksus! Ny oppdagelsesferd i Spania. Hadde egentlig planlagt å dra fra Altea til Zaragoza, og så Madrid, og tilbake til Altea, men alle planer kan endres og tilpasses. Vi har egentlig ikke opplevd Alicante på en avslappet måte før, så hvorfor ikke.

Som vanlig hoppet vi på lokal transport, tok toget fra Altea, gry tidlig på morgenen.

I år ble som sagt Alicante plutselig en del av turen, ikke bare et sted for å skifte tog. Vi tok inn på Eurostar Centrum Alicante. Rommet var supert på alle måter, og hotellet kan trygt anbefales. Gangavstand fra både den ene og den andre togstasjonen.

Når man skal være turist i Alicante er den flotte gamlebyen et “must”. Veldig fine og koselige gater med flott utsikt når man kommer litt opp i høyden. Vi tok turen dit tidlig på morgenen (før det ble for varmt), og da var det nesten helt stille i gatene.

Promenaden er en av de finere vi har sett i Spania

Platja del Postiguet med borgen skuende over stranden og byen. Vi besøkte borgen, Castell de la Santa Barbara, forrige gang vi var i Alicante, så denne gangen ble den droppet. Men er man i Alicante for første gang, bør denne besøkes.

Synes det er gøy med disse enorme gummitrærne som er både på promenaden og i flere små parker inne i byen.

I forbindelse med den store Hogueras-fiestaen var det allerede i forkant kommet opp masse telt med salg av mat og drikke. Vi spiste noe røkt grillkjøtt, som var vanvittig godt. En stor øl passet god i varmen.

Morsom type som serverte kjøttet..

Calle San Francisco, eller bare soppgata, som vi kaller den.

D’Tablas i Calle Rafael Altamira. Dette var en skikkelig gøy plass å besøke. De lager ulike tapas og bærer rundt på brett, og så plukker man det man vil ha. Masse folk og veldig god stemning. Anbefales!

Altabirra i Calle Antonio Galdo Chápuli, 13. Dette er et lite microbryggeri som holder høy klasse på brygget sitt. Endelig begynner det å skje noe spennende også i Spania på ølfronten, og Altabirra står ikke tilbake for noen. God mat hadde de også.

Lyntog fra Alicante til Zaragoza, med togskifte på Atocha i Madrid. 20 minutter til togskifte var noe knapt, men det gikk med en liten “innersving” og en hjelpsom betjent på stasjonen.

ZARAGOZA

Hotel Sauce i Calle Espoz y Mina 33 . Bittelite rom rett opp av en trafikkert gate. Høres ikke helt bra ut, men det funket. Super lydisolering, god seng, bra bad og ikke minst aircondition med god effekt. Beliggenheten var optimal.

Vi har aldri vært i Zaragoza før, så det ble en god del vandring for å se på noen av severdighetene. Det var faktisk mye flott å se. Her ser vi kirken Basílica de Nuestra Señora del Pilar. Kjempestor og nydelig, både utenfra og inni.

Vi liker å ta turen opp i kirketårn og andre utsiktspunkter, og denne var riktig så fin. Litt sug i magen hos enkelte..

Puente de Piedra (kan vel oversettes med fotgjengerbroen), med bacilicaen i bakgrunnen. Rimelig velbrukt “hotspot” for foto.

Etter noen få minutters venting begynte skumringen å komme.

Så må vi få presentere turens høydepunkt: Los Victorinos i smuget Calle José de la Hera 6. En disk med tapas/pinxos, hyggelig betjening og masse god vin. Høres heller vanlig ut i Spania, men smaken på maten var alt annet enn vanlig. Det anbefales å reise ens ærend til Zaragoza for å spise her. Vi spiste her begge kveldene vi var i byen. Og at den lå rett ved hotellet vårt gjorde jo heller ikke noe.

Slottet Aljaferia. Her har det vært gjort mange ombygginger og oppgraderinger opp gjennom årene, men det er flott og absolutt verdt å få med seg.

Tyrefekterarenaen er nyrenovert og tar seg flott ut. Ble passert på vei fra slottet og inn mot sentrum.

Tapasområdet El Tubo. Masse spennende plasser, de fleste er fortsatt uprøvd og venter på nytt besøk.

Nedenfor er vi innom en av dem, husker ikke navn, men kult interiør og nydelig mat. I det hele tatt var Zaragoza en åpenbaring når det gjaldt gode smaker. Nå har vi fortsatt byer å besøke i Spania, men foreløpig er Zaragoza helt der oppe på topp, sammen med Bilbao og Sevilla (..og ja, vi HAR vært i San Sebastian og Barcelona).

Zaragoza er ikke alt for stor, så det var veldig lett å gå på beina for å bli kjent.

Distrito Mexico i Calle Josè Pellicer Ossau. Helt greit med noe meksikansk mat når man begynte å bli litt lei av tapas. Nachos og guacemole blir sjeldent feil.

Å jada, romerene var innom her også. Teatro de Ceasaraugusto.

Murallas Romanas.

Santa Maria Magdalena. Veldig flott kirke. Den var riktig nok stengt da vi gikk forbi, så vi kom oss hverken opp i tårnet eller inn i kirka.

Hoppy Craft Beer House i Calle Casto Méndez Núñez 36 . Nok et nytt stjerneskudd på den spanske øl-himmelen. Skikkelig håndverk disse bryggerne driver med.

Det ble frokost på vedligtidligtoget til Madrid.

MADRID

Vi bodde på Woohoo Rooms Chueca, Barbieri 3, et hostal i distriktet Chueca. Veldig fornøyd med valg av distrikt. Forrige gang bodde vi i nærheten av slottet, og der var det en helt annen atmosfære – mye turister.

I likhet med Zaragoza var dette også et ganske så kompakt rom med god seng ..helt fint med andre ord. Og veldig bra aircondition.

Gata hostalet vårt lå i. Bydelen Chueca er i alle fall foreløpig vår klare favoritt i Madrid. Kjent som “homsestrøket” og kulisser for filmene til den fabelaktige regissøren Almodovar. Det er nesten litt “magisk” å komme fra travle og støyete Centro og over Gran Via, til det rolige og “kule” Chueca. Her er alt tilbakelent og rolig, og skuldrene senker seg ubevisst mens man siger innover nabolaget.

Mercado de San Anton ligger rett opp i gata fra hostalet vi bodde på. Et herlig sted med alle mulige utsalg av mat, fersk og ferdig laget. Det var både rene butikker, blanding av butikk og restaurant, og rene serveringssteder. Noe for enhver smak, med andre ord.

Hamburgeren ble testet ut, og funnet veldig OK.

Vi fant en morsom liten butikk i senteret som var drevet av en liten familiebedrift som hadde startet med produksjon av trøfler i Spania. De hadde importert skog med trøffelrøtter fra Frankrike. Så nå har vi en liten trøffel som ligger å venter på oss til neste gang vi kommer til Altea.

Katt og brukte bøker blir aldri feil her i gården.

Fine gater med mange trær i Madrid. Hadde 46 grader i sola så vi var veldig opptatt av å finne skygge og litt bris.

Parque de El Retiro har vel de fleste besøkt som har vært i Madrid. Vi har også vært der før, men det er bare så fint der at vi ikke kunne gå forbi. Kommer garantert til å dra tilbake hit ved neste besøk også.

Källa i Calle de Barbieri 20. Microbryggeri med svenske aner (derav navnet, som på norsk er “kilde”). Verdt et besøk. Lå i samme gate som hostalet vårt.

Må jo bare ha med et bilde fra Gran Via, særlig siden dette ikoniske bygget var dekket av stillaser sist vi var her.

Plaza Mayor. Siden vi har vært i Madrid tidligere, gikk vi denne gangen litt lettere forbi de store severdighetene.

Mercado de San Miguel: dette er virkelig stedet å komme til for oss som liker å finne små skatter av deilige smaker og delikat anrettet mat. Her er det bare småretter å få kjøpt, ikke vanlig kjøtt, fisk, ost mm., som man finner på de vanlige markedshallene. Vi var her ved åpning to morgener. Særdeles hyggelig start på dagen. Det er bare å handle det man har lyst på, og så finne en ledig plass for å spise “fangsten”.

Bao med syltet rødløk.

Mozarella-disken..

Taberna deAngel Sierra ved Paca de Chueca. Skikkelig kul bar, med fin uteservering på torget Placa de Chueca. Anbefaler å finne deres “hjørne” av torget i mylderet av serveringssteder.

Placa de Chueca

Puerta del Sol med Bjørnen og jordbærtreet. Symbolet for Madrid. Vi måtte faktisk sjekke opp dette med jordbærtre, og det er faktisk et tre som heter det. Lurte lenge på hvor store jordbærplanter Madrid hadde, eller hvor små bjørnene her var.

Fint bygg som vi gikk forbi på vei til slottet.

Slottet, Palacio Real, et av de større slottene i Europa. Neste gang får vi stille oss i kø og se om vi kommer oss inn.

Rio Manzanares. Ved forrige besøk i Madrid fikk vi se rimelig store fisker i det grunne vannet. Denne gangen fikk vi se andunger og andre små fugler som vadet rundt.

Atocha, “vår” togstasjon, nok en gang.

Ikke så veldig konsentrert turist på hjemveien, men nå kan vi vel denne togturen utenat. Alle (begge) var enige om at det hadde vært en fin ferie i ferien.