Warsawa mai 2017

Da har vi vært på en liten lynvisitt i Warszawa. Siden vi nå først var i nærheten av Torp fant vi ut at vi like godt kunne ta et par – tre dager der det måtte passe med flyavganger til fornuftig tid, og valget ble altså på Warszawa.  Vi trivdes godt i Gdansk/Sopot for to år siden, så det var ikke med ulyst vi reiste tilbake til Polen.

Vi fløy med billigselskapet Wiss Air, som vi strengt tatt ikke hadde hørt om før. Det var absolutt greit. Flyplassen på Torp var liten, men helt ok, og flyet var nytt og fint, med litt bredere seter enn hva vi er vant med. Det var absolutt et pluss.

På flyplassen i Warszawa var det helt kurant å finne frem til den lokale transporten, og vi tok rett og slett rutebuss nr. 175 fra rett utenfor utgangen og inn til sentrum. Billetten kjøpte vi på billettmaskinen som stod ved holdeplassen, på engelsk. Billig og greit. Bussen brukte ca en halv time inn til byen, men det er jo en form for sightseeing.

Vi bodde på Mamaison Residence Diana, (Chmielna 13A). Det var virkelig en fulltreffer. Beliggenheten er ganske enkelt perfekt, i alle fall om man vil bo sentralt, (metro-stoppet i nærheten heter “Centrum”)stille og med kort vei til et utall spiseplasser, butikker, barer mm. Rommet vårt var digert, med stort bad, ekstra toalett, kjøkken og en myk, deilig seng. Dette anbefales!

Første kvelden ruslet vi rundt i nærområdet med utgangspunkt i hotellet. Det viste seg fort at denne byen er stor, og det var overraskende å se at distanser vi ut fra kartet mente var kurante å gå til fots viste seg å være i drøyeste laget. Vanligvis er det motsatt. Det er et utall med serveringssteder i sentrum, og mangfoldet er virkelig stort, med kjøkken fra hele verden. Vi stakk nesen innom et lite sted som myldret av folk, og det viste seg at det var et lukket arrangement for inviterte, hvor de feiret åpningen av en ny fiskerestaurant. Vi ble imidlertid invitert inn på gratis fingermat og drikke på Funky Fish (Nowogrodzka 25). Vi fikk høre mangt og meget om alt fra polsk teater til politiske utfordringer. Spennene og veldig hyggelig med så imøtekommende folk første kvelden.

Da vi var i Gdansk smakte vi på en rett som heter pierogi, og falt pladask for retten.

Dèt kan godt være på grunn av den fantastiske restauranten vi spiste på, men vi ville nå i alle fall smake på retten i Warszawa også. SŁOIK, i Złota 11, lå like borti gata fra hotellet, og de serverte absolutt bra håndverk, men spinatfyllet var litt kjedelig for vår smak.

Dagen etter ankomst var planen å bruke stort sett hele dagen på gamlebyen, men vi ble ganske raskt ferdig der. Vi fikk anbefalt å gå opp i tårnet til St. Anna-kirken som ligger i utkanten av gamlebyen for utsikten sin del. De hadde rett, lite turister og skikkelig flott utsikt herfra.

Så vidt vites var det bare to hus som overlevde andre verdenskrig, og hele bydelen er bygget opp etter krigen, basert på malerier fra 1800 – tallet. Imponerende prosjekt, og resultatet er veldig flott.

Det er imidlertid mye det samme som andre gamlebyer, de samme suvenirbutikkene, og de samme parasollene med øl-reklame (her Tyskie), de samme restaurantene med de samme laminerte menyene på engelsk, tysk, fransk, norsk, svensk osv.).

Vi kjedet oss ganske snart, og dro sørover til Łazienki-parken. Det angret vi ikke på. Vi var vel egentlig ikke klar over det, men hele Warszawa er full av store, flotte grønne parker, og Łazienki-parken er en av de større.

Må vel innrømme at man så for seg mest kjedelige blokker som dominerte bybildet, men det var definitivt ikke tilfellet. Byen er egentlig ganske fin, og ikke minst grønn, altså. Denne parken var skikkelig flott, med vann, slott og masse flotte blomster.

Dessuten var det hyggelig med alle fuglene og ikke minst de ivrige ekornene. Et par lokale folk var til og med så trivelig at de gav oss noen av sine nøtter, slik at vi kunne mate ekornene.

Inne i parken ligger det en eksklusiv restaurant som heter Belvedere, i ett bygg som minner om tidligere tiders prakt. Vi var dessverre ikke sultne når vi var der, så det ble med en liten forfriskning.

På kvelden gikk vi oss på en skikkelig storeslem, da vi tok buss til Heritage, Solec 117. Dette er en liten italiensk vinbar/restarurant/butikk. Halvparten av reisefølget er ikke så begeistret for østeuropeisk øl som den andre halvdelen, så det var et poeng å finne et stede som kunne tenkes å ha noe god vin til maten.

Du store verden for en fantastisk mat vi fikk der. Pasta med reker var bare helt fantastisk.

Det var faktisk så godt at vi valgte å dra tilbake dagen etter, til tross for at det er bokstavelig talt tusenvis av spiseplasser å velge blant. Dessuten var det litt morsomt med langbord, hvor man satt sammen med de andre gjestene.

Siste dagen bar det avgårde med buss igjen, denne gangen sørover til Wilanów-palasset. Det er et skikkelig flott slott som ikke ble bombet under 2. verdenskrig, parken er også verdt å besøke. Slottet er ikke så stort, så en rundtur er overkommelig selv for sånne som oss.

Denne gangen hadde vi husket å ha med litt mat til dyrene i parken, noe som slo godt an hos endene.

Vel tilbake i sentrum spiste vi noen veldig gode burgere på Hoppiness Beer & Food, Chmielna 27/31. De har også mye godt øl, noe man i og for seg kan gjette seg ut fra navnet.

Her var det faktisk også bra vin, noe som definitivt ikke er en selvfølge på polske barer.

Det er èn turistattraksjon man bare må ha med seg i Warszawa, og det er en tur opp i toppen av kultur- og vitenskaps-palasset (Pałac Kultury i Nauki).

Dette er vel ikke et veldig populært bygg blant alle i lokalbefolkningen, med sin fortid som gave fra Stalin, men likevel, man tenker at et besøk dit er et “must” som turist. NOT. Det var et lite mareritt.

Èn ting er at køene er lange og heisene opp er pittersmå, men i tillegg er brorparten av dem som står i kø skoleunger på tur. Vi måtte rett og slett kapitulere i første omgang, og gå på en en uteservering i en times tid for å samle mot. Køen var litt kortere da vi kom tilbake, men vi fikk likevel vente lenge og vel. Når vi endelig kom opp var det totalt kaos og full fart blant hordene av barn som nok hadde en noe varierende interesse for omvisningen.

Utsikten var jo ok, kan ikke nekte for det, men likevel, det holder lenge med ett besøk her oppe.

Warszawa var alt i alt en flott og spennende by, som kan anbefales på det varmeste. Vi kan absolutt tenke oss å dra tilbake.