Valencia romjulen 2016

Ok, det er et par uker til neste reise, så da kan man drømme seg tilbake til Valencia, dit vi endelig kom oss til sist romjul. Endelig fordi vi har leilighet i Altea, som er rimelig kort vei fra Valencia, men har aldri fått “ut fingeren”  og reist dit før.

Som vanlig, så er det kollektivtransport som er vår måte å bevege oss rundt på. Vi bestilte bussbilletter på nett, på ALSA (www.alsa.es). Vi tok taxi fra Altea til busstasjonen i Benidorm, som er en helt ok stasjon, oversiktlig og grei. Bussen var aldeles super, med gode seter, wifi og…på hjemveien med nettbrett i seteryggen. Kult!

Busstasjonen i Valencia er naturligvis større enn i Benidorm, men fortsatt helt grei å orientere seg i. Vi gikk derfra til utleiekontoret hvor vi hentet nøkkelen til leiligheten vi hadde leid på nett, www.valenciaflats.com. Leiligheten lå i et bygg de kalte Mercado Sentral. Det er et veldig smalt bygg, med èn leilighet i hver etasje. Vi leide den nederste, og ikke noe  si på det.

Leiligheten var helt super, med god plass, ordentlig kjøkken, god seng og FEM små verandaer, fransk balkong. Utrolig flott å se utover det koselige og travle lille torget som huset ligger på. Da vi var her i desember satte de frem bordene rundt kl 10.00 og pakket de ned utpå ettermiddagen, så vi merket ikke noe av lyden utenfor. Soverommet lå lenger inn i leiligheten, så jeg tipper det er helt greit her om sommeren også.

Dersom man ønsker å lage maten selv, så er kjøkkenet fullt utstyrt.

Beliggenheten er også helt perfekt. Det er midt inne i et superstilig område med masse deilige små skatter i form av restauranter, barer, puber, butikker og fine bygg. Det er bare noen små meter til det store innendørs markedet, hvor det er alt man kan tenke seg til av frukt, grønt, kjøtt, fisk, vin, ost.mm. Vi hadde håpet at man også kunne kjøpe ferdig mat for å spise i leiligheten, som man kan på mange andre markeder, men det kunne vi dessverre ikke her.

Tinto Fino Ultramarino ligger kort vei fra leiligheten (Calle Corregeria 38), og er en av de aller flotteste stedene vi har ramlet innom. Vi havnet der helt tilfeldig, litt før folk flest går ut til middag, noe som viste seg å være veldig heldig for oss. Det ble fort fullt, og det var mange som måtte snu i døra etter hvert. Ikke så rart, egentlig, med tanke på den helt fantastiske servicen vi og de andre gjestene opplevde, den nydelige maten og den gode vinen. Nytt besøk hit er veldig høyt på listen ved neste besøk i byen. Dessverre ikke noe bilde herfra.

Angus Valencia er stedet for burgerelskere (som f.eks. undertegnede), Carrer del Comte d’Altea, 47. Djevelsk god burger!

Sentrum av Valencia er bare vakkert, helt der oppe sammen med Madrid, Praha, Rio osv. Utrolig flotte bygg, parker, blomster over alt, i det hele tatt… Plaça de l’Ajuntament er fantastisk.

På kvelden er det flott belysning i parkene, og rundt juletider er det bare helt nydelig dekorert.

Jardines del Turia er en flott, flere kilometer lang park, som egentlig er et uttørket elveleie. Man ser den lett på Google maps, som en grønn “slange” rundt sentrum.

Ciudad de las Artes y las Ciencias er verdensberømt for den storartede arkitekturen, så vel som dens bidrag til den spanske delen av finanskrisen. Dette er slutten av parkområdet. Selv om bildene man finner på nett av dette storartede området er aldri så spektakulære, så må det sies at de ikke yter virkeligheten rettferdighet. Det er så stort og fantastisk at bilder bare kommer til kort. Man må rett og slett bare reise dit å se selv.

Stranden i Valencia er helt fantastisk, Playa de la Malvarrosa. I desember er det fint å gå tur langs promenaden, men det er nok full fart her på sommeren.

På tur tilbake til busstasjonen gikk vi forbi denne søte lille kattedøren! Som kattefolk måtte vi bare få den med oss.