Liverpool mars 2017

Årets tur til Liverpool ble minst like hyggelig som i fjor, til tross for varierende vær.

I fjor tok vi tog fra flyplassen i Manchester, noe som gikk helt greit. Det var likevel en del knot med dårlig plass på grunn av mange turister og ingen plass til kofferter. Særlig turen tilbake til flyplassen var noe beklemt, med digre kofferter over alt i vognen. I år var det stans i togtrafikken på grunn av et uhell på Limestreet stasjon, slik at vi ordnet oss med bussbilletter. Det angret vi ikke på. Koffertene plassert i bagasjerom, vi plassert i komfortable seter, og ikke minst: mye bedre utsikt på turen. Dessuten stoppet bussen midt i sentrum. Vi betalte 20 pund tur/retur for begge.

De første to dagene bodde vi på Hotel Novotel, som følger med kamp – pakken fra Ving, sammen med billetter til kampen (Arsenal denne gangen). Hotellet er stort, fint, anstendig frokost og rommene er moderne og fine. Denne gangen fikk vi dessuten et ekstra bra rom, med digert bad. Problemet med dette hotellet er at det er så varmt der, og det tar bra lang tid å få ned tempen i forhold til å få sove, i alle fall for oss nordboere.

Første stopp etter at kofferter mm. var plassert på hotellet, var Bacaro, som ligger på 47 Castle Street. Der har de for så vidt en stor meny, men til lunsj er det litt morsomt å kjøpe en liten minimeny bestående av tre valgfrie retter. Det var utrolig god mat, og lekker så den også ut. Bildet er av en havabbor på ertepurrè. De hadde noen mini – pizzaer som var helt der oppe på nivå med de beste man får i Italia.  Det er ikke dyrt, lokalene er stilig, betjeningen hyggelig, så det er vel bare å anbefale stedet på det varmeste.

Liverpool ONE er et slags utendørs shoppingsenter, hvor man bokstavelig talt finner det aller meste av butikker.

Når man bor på Novotel, er det veldig greit å avslutte dagen med et besøk på Filter and Fox, 27 Duke St. Trivelig liten bar med nydelige drinker. Dersom man er på jakt etter øl er dette ikke det beste stedet dog, her har de bare èn sort: greske FIX, på flaske.

Èn morgen valgte vi å bevege oss nordover i sentrum, for å spise frokost på Moose Coffee, 6 Dale St. Artig sted med veeeldig amerikansk frokost. Dette var pølsa si!

Lørdag var kampdag, og denne gangen valgte vi å ta rutebuss opp til Anfield. I fjor hadde vi kjøpt busstransport via Ving, siden vi var førstegangsreisende. Vi hadde også kjøpt billetter til Reds bar på Anfield. Dette opplegget var ikke helt for oss, Reds bar er som en stor kantine, med servering av enkel mat inkludert. Problemet er at man går glipp av all moroa rundt stadion før kamp.

Vi tok rute 26 fra Liverpool One bus station. Enkelt og billig, samt at man får med seg mye på turen når man sitter i andre etasje på bussen.

Etter at billettene var hentet på Anfield, gikk vi på pub. Vi stakk hodet innenfor døren på The Sandon, bare for å ha vært der. Dette er arnestedet for både Everton og Liverpool fotballklubb. Helt fullt av turister, så vi gikk videre til The Twelfth Man, 121 Walton Breck Rd. Der var det skikkelig engelsk fotballstemning, og vi var så godt som de eneste utlendingene der.

Kampen mot Arsenal ble helt fantastisk, med en enorm stemning hele tiden.

Undertegnede er temmelig fornøyd på dette tidspunktet, 3-1 til Liverpool.

Etter kampen gikk vi ned til byen, selv om det var sent lørdag kveld. Vi fulgte rett og slett strømmen av folk, som riktignok ble stadig tynnere, men vi kom da trygt frem.

Byen er både spennende og flott, særlig om man beveger seg litt utenfor sentrum. For all del, Liverpool ONE er full av bra butikker og mange greie spisesteder, og sentrum nordover derfra er også sjarmerende, med både gamle sjarmerende puber og restauranter, samt nye kule plasser. Dersom man derimot beveger seg sørover, gjerne langs Bold street, så synes nå i alle fall vi at det blir stadig mer sjarmerende. The Quarter (7 Falkner St.) er èn av de hyggelige stedene hvor man kan spise og drikke. De har skikkelig god mat og er veldig populære fra de åpner til de stenger. Her er det mange som kommer innom i lunsjen og henter seg mat, da er det buffet mm.

Etter to dager på Novotel tok vi med oss pikkpakket og ruslet sørover i regnværet, til Hope Street Hotel. Det var helt supert, særlig siden det var mulig å få luftet rommet ordentlig.

Området er preget av mange pene hus og ikke minst de to store kirkene. Liverpool Cathedral og Liverpool Metropolitan Cathedral. Sistnevnte er en katolsk kirke, og har en mildt sagt spesiell arkitektur. Begge er absolutt verdt et besøk.

Ett de aller stiligeste stedene å ta en øl eller et glass vin, er The Philharmonic Dining Rooms, 36 Hope Street.

Til og med dassen er superstilig!

Gin er en noe vi vanligvis ikke pleier å drikke, og om man gjør det så er det en enkel GT. Når man er i England, og kanskje særlig Liverpool, så er det gøy å prøve ut det store mangfoldet som faktisk finnes. Et utmerket sted for denne hyggelige aktiviteten er Jenever Gin Bar, 29B Hope St.

Etter en temmelig oval weekend dro vi koffertene med oss gjennom byen, tilbake til Liverpool ONE Bus Station, hvor vi tok bussen tilbake til flyplassen.