Frankrike og Spania med tog og buss.

Årets sommerferie ble innledet med en 10-dagers “interrail” for godt voksne. Fly fra Oslo til Paris, så tog til Lyon, Barcelona og Valencia, før siste etappe med buss til Benidorm busstasjon.

39 grader ved ankomst. I langbukse fra Gardermoen. Rommet var ikke klart, så det ble noen klamme timer. Men, blide og spente likevel. Da vi bare hadde en hel dag i Paris, var vi enige om at vi ikke skulle prioritere severdigheter med køer.

På grunn av varmen ble ettermiddagen brukt til å rusle rundt i området Le Marais. Vi fant et avskjermet område som var veldig hyggelig, bestående av en rekke bakgårder som hang sammen. Le Village Saint-Paul. Koselig sted med flere cafèer og små kunstbutikker.

Seine

Kanalen i Saint-Martin er veldig sjarmerende og anbefales absolutt. Grunnet varmen var den godt besøkt av lokale folk som inntok både mat og drikke langs breddene.

Vi bodde på Ibis Paris Bastille, et ganske ordinært hotell, men området var supert. På søndag morgen var det stort marked like ved. I løpet av natta hadde det både regnet, og temperaturen var falt med 17 grader.

Man må jo nesten ha en croissant i Paris. Nydelig!

Det ble en god spasertur fra hotellet ved Bastillen og opp bakkene til Sacre Coeur, men absolutt verdt det da vi kom opp.

En rask tur forbi Moulin Rouge da vi var i området.

På veien fra Sacre Coeur til Eiffeltårnet fant vi denne nydelige kafeen

En bit av Tuileries-parken

Googlet oss frem til at Eiffeltårnet var best å fotografere fra enden av Rue De L’ Universitè. Vi var ikke de eneste som hadde funnet det ut.

Escargot (snegler i urtesmør) på La Jacobine. Restauranten ligger i et lite smug mellom Luxembourgparken og øya hvor Notre-Dame ligger (Ille De La Citè).

Løksuppen på samme sted var kjempegod. Anbefaler et besøk, selv om de fleste gjestene nok var turister (som ellers i dette området).

Notre-Dame

Tour Saint-Jacques. Vi hadde håpet å komme oss opp i tårnet, men de stengte rett før vi kom.

På adressen 28 Bd Beaumarchais ligger dette nydelige bakeriet som har både søtt og salt. Anbefales om man er i området i nærheten av Place de la Bastille!

Baguetten deres var så god at det nesten ikke var til å tro. Det blei siste måltid i Paris før vi dro til Gare de Lyon.

Gare de Lyon

Vi reiste med Ouigo, et billig alternativ. Man må betale ekstra for bagasje og fast sete. Å betale for seteplass er et must da toget var veldig fullt. Vi likte toget veldig godt, særlig siden det hadde to etasjer og vi kunne nyte utsikten fra toppetasjen mellom Paris og Lyon.

Det er ikke noen restaurantvogn i disse togene, så det er greit å ta med litt niste.

Vi ble nesten litt overveldet over hvor vakkert Lyon viste seg å være, og utsikten fra det nydelige hotellrommet på Hotel Silky by HappyCulture var perfekt. Vi hadde rom i 6. etasje. Det var fantastisk å sitte på den lille balkongen på kveldene (når enkelte hadde kommet seg av høydeskrekken)

Første dagen ble det mest bare vandring rundt for å ta inn alle inntrykkene.

Byen deles av de to elvene Rhône og Saône, som møtes i sørenden av byen.

Basilique Notre-Dame de Fourvière.

Nydelig utsikt oppe fra kirka. Anbefaler absolutt å ta turen opp hit. Vi tok en liten kabelbane opp da det var rimelig varmt om dagen. Man kjøper billetter på en automat før man går om bord.

Fant rette veien ned.

Cathédrale Saint-Jean-Baptiste

Lyon er jo mest kjent for å være hovedsenter for moderne kokkekunst, med superchefen Paul Bocuse i spissen. Imidlertid har de en mange hundre år lang tradisjon med en type serveringssteder som kalles Bouchon, hvor det serveres tradisjonell Lyon-spesialiteter i en lun atmosfære. Det sies at det ikke finnes noe tilsvarende ellers i verden. Det måtte vi jo prøve.

Pate Croute
Dagens rett, deilig pølse fylt av urter og kjøtt.

Bydelen i nordenden av sentrum, Les Pentes de la Croix Rousse var veldig sjarmerende. Særlig for oss som setter pris på ordentlig ølbrygging. Her er vi hos Tom & Co Brasseurs de Lyon. Dessverre kunne man ikke kjøpe øl fra tank, men vi fikk smake litt før vi kjøpte med oss noen flasker.

De var i full tapping da vi kom innom.

Vi gikk rett videre til neste bryggeri, La Beer Fabricque. Og her fikk vi både smake på ølet de laget, omvisning, samt kjøpe med oss noen bokser.

Vi fant en koselig plass oppe i Croix-Rousse området hvor vi prøvde oss på salat og carpaccio.

Ny dag og nye muligheter for god mat, så vi måtte innom Les Halles de Lyon Paul Bocuse for en titt og litt smaking. Vi kom da de åpnet dørene, og fikk rusle stilt og rolig omring. Tror ikke dette er markedet for den gjengse lyoner, men litt mer tilpasset turister.

Har aldri smakt tartelette a la praline før, så de måtte testes. Anbefales på det sterkeste!

Praliner. Vi måtte finne ut hva dette var da det dukket opp i diverse kaker og bakverk. Og etter vår mening, så passer praliner best der. Kan minne om steinharde sukkerglaserte mandler. Ikke noe som kommer til å bli kjøpt igjen, men godt i bakverk.

Vi lot oss så klart friste av en tartelette citron. Den smakte helt himmelsk.

Lengst sør på “øya” ligger Musée des Confluences. Vi var så tidlig at de ikke var åpnet ennå. Av omtale skulle museet huse både permanente og midlertidige utstillinger om antropologi og vitenskap.

Fant ut at Lyon ikke bare hadde gamle og pittoreske bygg. Fra området La Confluence.

En grønn boks.. Det virket som at de fleste av byggene som lå her nede var konferanse- og kontorbygg.

Eclair cafe. En kaloririk frokost nr 1 den dagen. Den var så god at vi måtte sette oss nedpå litt.

En snurr av croissant med praliner i. (escargot a la praline?)

Den dagen vi skulle reise vandre vi mot elven Saône og kom over det virkelige markedet hvor vanlige folk og restauranter handler. Her var det alt man kunne tenke seg av matvarer.

Her var det bare å velge og vrake i mengder med ost. Da vi skulle reise videre uten kjøleskap, måtte vi nøye oss med to vellagrede chevre-oster. Det gjorde ikke dama som stod ved siden av oss, hun kom med en kjølebag som hun fylte opp med div ost..

Ost og aprikoser til frokost nr 2.

Hopstore, for de som liker øl, og treig service. Naturligvis i området Les Pentes de la Croix Rousse. Vi endte med å kalle dette nabolaget “øl-området”.

På vei opp bakkene for siste gang i “øl-området”. Området som ligger ovenfor rådhuset er faktisk litt bratt. Et veldig rolig og fint nabolag med små kafeer og butikker.

Nydelig utsikt til Basilique Notre-Dame de Fourvière. Vi takker for oss, og håper å sees igjen.

Siste måltid før vi reiste videre med toget til Barcelona. Skinke og melon, noe så enkelt og godt.

For å reise mellom Lyon og Barcelona valgte vi det spanske togselskapet Renfe. De har linje mellom Lyon og Barcelona uten at man trenger å bytte tog. Det er ikke et lyntog, så vi fikk flere korte stopp på turen sørover.

Det var vel egentlig jakten på turistfrie områder som var målet for oppholdet i Barcelona. Vi valgte å bo på hotellet Parallel i bydelen Poble-Sec. Hotellet var kjempebra og bydelen var også koselig. Det er jo ikke fritt for turister, men absolutt noe annet enn La Rambla, selv om det bokstavelig talt tok kun 14 minutter å gå dit.

Carrer de Blai er en gate full av små koselige barer med tapas og pintxos.

Sant Hans aften, eller Sant Joan, feiret i Poble-Sec. Veldig hyggelig å feire sammen med glade familier som inviterte oss med (vi var nok de eneste utlendingene på torget).

Første morgenen tok vi en lang spasertur opp og rundt Montjuïc, som ligger rett bak Poble-Sec.

Festningen på toppen av Montjuïc, etter hvert fengsel under Franco-regimet. Et sted man har et dystert forhold til om man har lest bøkene til Carlos Ruiz Zafòn. Nå er det imidlertid fredelig og dekket av vakre vekster.

Den lille bydelen Sant Antoni var veldig fredelig og sjarmerende. Her er det så godt som bare lokalbefolkning som hygger seg i gater som er prydet med grønne trær og masse blomster.

El Raval. Rimelig midt i sentrum med trange sjarmerende gater.

El Gat de Botero

På vår vei mot La Barceloneta stoppet vi på Cerveceri Vaso de Oro. Veldig morsom plass med mye liv og røre.

La Barceloneta.

El Pont del Bisbe (biskopens bro) i Barri Gòtic. Her det det nesten bare turister, men fint er det jo. Ruslet videre i diverse bakgater og holdt oss unna La Rambla.

Basílica de Santa Maria del Mar

Fortsatt i Barri Gòtic stoppet vi på BeerFinale. Koselig lokale og godt øl.

På vei forbi Familia de Sagrada.

Parc de la Ciutadella er kjempefin, og en deilig grønn oase midt i den travle bykjernen.

Et glass Vermouth på La Croqueteria Bar, Carrer de Blasco de Garay 59. Et stille torg i bydelen vår.

Himmelsk gode croquetas, særlig den med Stilton-ost. Etter dette kan vi aldri mer spise croquetas andre plasser..

Pride ble feiret på en seriøs måte i Barcelona. Det måtte jo være over hundre lastebiler i paraden, og hundre tusen med folk i gatene.

Vi fortsatte med det spanske togselskapet Renfe fra Barcelona til Valencia. Denne gangen med “restaurant” vogn. Traff faktisk en spansk servitør som hadde bodd i Danmark, og hadde veldig lyst til å prate dansk da han hørte vi var norske. Heldigvis har Per bodd i Århus, og kunne snakke dansk med han.

Nydelige Valencia, endelig tilbake!

Som vanlig må vi ha oss en lang tur i Turia-parken, som bestandig ender nede i Ciutat de les Arts i les Ciències. Turia-parken er ca 9 km lang, med 18 broer over, og et opprinnelig tørt elveleie hvor overskuddsvann ble ledet for å forhindre oversvømmelse av byen. En tur i parken anbefales, enten per fot eller med sykkel.

Kvelden ble avsluttet på Min Dou, en kinesisk spiseplass, rett over gata til hostallet vårt. Vi lærte således at det finnes et slags China-town i Valencia. Her er det valuta for euroen. Dersom man spiser her, se etter retter i halve porsjoner. Det er mye mat på tallerkenene.. Dama som serverte oss var like dårlig i spansk som vi er, men vi forstod at Per hadde bestilt en hot rett, og den var HOT. Vi kommer definitivt til å gå tilbake for de beste goyzaene ever!

Etter en lang og spennende tur gjennom Frankrike og østkysten av Spania bar det hjem til Altea med buss fra Valencia til Benidorm, og taxi siste etappe.

For en reise!

2 thoughts on “Frankrike og Spania med tog og buss.