Brussel, Brügge og Gent, mars 2023

Vårt første besøk til Belgia ble en virkelig flott opplevelse. Vi hadde planer om å se så mye av de tre byene som mulig, samt å få smakt på de forskjellige belgiske spesialitetene som, sjokolade, vafler, chips og øl. Noe var fantastisk, noe veldig oppskrytt, men ikke minst fant vi noen helt fantastiske plasser som vi virkelig håper å få besøke igjen.

Grand Place. Dette må jo vare et av de vakreste torgene i Europa.

Vi bodde på Citadines Apart Hotel i området Saint Catherine. Området var helt supert, stille og rolig, men samtidig greit med spiseplasser mm.

Rom med et lite kjøkken var veldig greit. Ikke noe luksus, men alt fungerte som det skulle.

Hotel de Ville de Bruxelles

Første kvelden ble det ikke tid til så mye sightseeing, men vi fikk da prøvd en av de belgiske spesialitetene, blåskjell, på Grimbergen Cafe ( Pl. Sainte-Catherine 22). Det var helt vanvittig godt!

Av en eller annen grunn er altså pissende statuer en stor grei i Brussel.

Manneken Pis
Zinneke Pis
Jeanneke Pis

Neste dag var det tidlig opp og ut på utforskning. Vi kjøpte et dagpass som gikk til bane, trikk og buss.

Det er litt vår i lufta når vi møter andunger.

Vi reiste litt ut av sentrum for å få med oss Atomium, en 102 meter høy installasjon som ble bygd til verdensutstillingen i 1958. Som Eiffeltårnet i sin tid, så skulle også dette rives etter utstillingen. Det var veldig lang kø for å komme inn i bygget, så vi stod over det. Oppe i øverste kuppel er det utsikt over hele byen.

Tilbake til Sainte Catherine og denne litt merkelige spiseplassen. De har bare uteservering, men temmelig fullt likevel selv om det var ganske kaldt i været. https://noordzeemerdunord.be/ . Man bestiller det man ønsker og så kommer de til bordet med mat og drikke, vist nok etter å ha ropt navnet ditt, og så man man gi seg til kjenne. Her kan man ikke sitte å drømme seg bort etter å ha bestilt.

Knivskjellene var helt enestående gode, og ganske billig i forhold til hva man ellers betaler for disse lekkerbiskene.

Vi prøvde oss å gjennom de mest kjente chocolateriene, Mary, Leonidas, Neuhaus og Elisabeth. Spiste også noen specoloos kjeks fra Dandoy, men skjønte ikke helt hvorfor de er så populære. Både kjeks og sjokolade ble betalt for pr gram, så det var helt greit å kjøpe bare noen få hos hver enkelt butikk.

Neuhaus

Vi startet morgenen med et par kaffe og test av sjokolade. Helt ærlig så skjønte vi ikke fussen om belgisk sjokolade. Konkluderte med at det var greit å ha prøvd, men ikke noe å kjøpe med seg hjem.

Bare å holde øynene åpne når man vandrer rundt i byen, for det er mange små og store kunstverk på veggene. Dette med kattene var et av de mindre vi så.

Delerium cafe har ei egen gate med 8 forskjellige serveringssteder. Og skal ifølge nettsiden ha 2000 forskjellige øl på tapp. Vi prøvde en av dem. https://www.deliriumvillage.com/

Vi svingte også innom De Biertemple som er en øl-butikk med usedvanlig godt utvalg. De har ikke kjølerom her, så alt ølet er varmt. Da er det greit med kjøkken med kjøleskap på rommet. https://biertempel.wixsite.com/debiertempel

FromBe To You Shop. Dersom man har lyst til å smake øl før man kjøper, eller bare nerde om deilige og merkelige øl, så er dette virkelig et sted å anbefale. https://www.frombeforyou.be/en/

FromBE for You Shop

Belgisk Red ale var nytt for oss, varme komplekse malttoner og flott balanse på humlen.

Man får litt “flotte-bygg-overload” av å vandre rundt i Brussel.

Monument de Cinquantenaire

Dessverre var vi så tidlig ute på tur, at museet inne i borgen ikke hadde åpnet. Vi får heller besøke det neste gang.

Porte de Hal
St Michael og St Gudula katedralen

Fant ikke ut hvorfor Sancho Panza og Don Quixote stod på sokkel i Brussel, men hvorfor ikke?

Grand Place. Nok en gang.
Galeries Saint Hubert

En annen ting Belgia er kjent for er vafler. Vi prøvde vaffel fra Brussel, Liege og en merkelig fra Brügge. Forskjellig konsistens og utseende på dem. Det var også mye annet bakverk som fristet.

Finnes det virkelig så mange traktorer i Belgia? Vi gikk langs denne rekken i nesten en time. Passelig kaos, noe som nok også var meningen.

Bøndenes demonstrasjon var også årsaken til at vi gikk og ikke tok bussen, da all trafikk var blokkert og stod omentrent helt stille. Imidlertid tittet solen frem etter hvert, og målet for turen var absolutt verdt gåturen.

Koekelbergbasilikaen

Tilbake i vårt eget område besøkte vi denne nydelige lille vinbaren: Winery Danseart, (Rue Léon Lepage 53). Veldig hyggelig betjening, og ikke minst; vi fikk smake en ordentlig god belgisk musserende vin.

Vi fikk også hilse på denne nydelige lille dachs-valpen på 10 uker. Herlig type, Pablo.

Neste dag tok vi toget fra Brussel Central og til Brügge. Vi spurte heldigvis om hjelp for å få kjøpt billettene, og den ansatte viste oss at vi kunne kjøpe billetter frem og tilbake, samt hoppe av i Gent, og få 50% på dem siden det var helg. Altså det lønner seg å be om hjelp av og til.

Den spesielle Brügge-vaffelen. Laget av mørkt mel, og ikke søt.

Sightseeing i kanalbåt. Veldig “turist”, men anbefales like vel. Sjeldent pittoresk liten by.

Vår Frues kirke i bakgrunnen
Belfort

Vi trodde at det skulle være mindre turister i byen da det var 3 grader, vind og overskyet, men neida, det var ekstremt mye turister. I enkelte gater gikk man nesten i kø.

Basiliek van het Heilig Blod

Restaurant De Wijngaert er en hyggelig liten restaurant hvor de griller på åpen varme midt i lokalet. Veldig greit å komme inn og få varmen i seg. Brugse Zot er for øvrig et fortreffelig øl. https://deguldenvalk.be/en/home-2/

Sykkelparkering ved sentralstasjonen i Gent. Dette er bare en del av den!

Det ble mye enklere å komme seg til Gent enn hva vi trodde. Etter hjelp med kjøp av rette billett, var det jo bare å gå av toget midt mellom Brussel og Brügge. Det viste seg å være en skikkelig flott og spennende by. Mye mindre turister enn i de to andre byene, men minst like fin. Når vi skal tilbake til Belgia, så blir vi nok å bo i Gent.

Sint Niklaaskerk
Stadhuis/rådhuset i Gent
Belfort van Gent

Midt i byen ligger Gravensteen, en godt bevart borg fra 1180. Rett og slett imponerende, og mye større enn den ser ut på bildet.

De Gulden Valk er et helt greit sted å få seg en liten pust i bakken. Deilig øl her som ellers i dette herlige landet for oss som liker slikt. https://deguldenvalk.be/en/home-2/

Tilbake i Brussel gikk vi innom Antoinette et Marguerite (2 rue Sainte-Catherine). Ost, vin, øl, marmelader, alt som er godt… Dette er en nydelig butikk og spiseplass. To herlige damer bak disken som mer enn gjerne guider deg gjennom alle herlighetene. Siden vi hadde kjøleskap valgte vi å kjøpe med oss en god del ost for testing hjemme på hotellet.

Her lages den beste baguetten vi noen gang har smakt, med comtèdressing, skinke og smeltet ost.

Herregud så godt!

En ting vi la merke til, og syntes var litt merkelig, uansett vær, så er det veldig mange som velger å spise ute. I dette tilfellet har man ikke noe valg, da det kun er uteservering.

Til og med en bar som bare har uteservering. Her var det utrolig populært senere på kvelden.

Kø for å få seg frites. Denne plassen har vært omtalt i flere youtub-videoer, og er tydeligvis blitt veldig populær. Uansett så serveres veldig mye av maten med frites ved siden, så man får prøvd nok av dem i løpet av ei helg.

Vi valgte å teste de berømte frites til Maison Antoine, (Jourdanplein 1). Det var nok dressingen som gjorde dette til en god frites, uten sausen ville den nok bare være en helt vanlig frites. Og det er vanligvis masse forskjellige sauser å velge mellom. Vi stod elegant over majonesen, og gikk for en saus-andalucie på en liten porsjon med frites.

Tror at vi ville fått et litt annet inntrykk av alle parkene om vi hadde reist en måned senere.

Jeardin du Mont des Arts

Vi hadde fått med oss at gratinerte blåskjell var en ting, og fant ut at det måtte prøves ut. Vi valgte å spise hos Aux Armes de Bruxelles, Rue des Bouchers 13, hvor vi fikk veldig god service og mat.

I ettertid angrer vi på at vi ikke valgte crepes til dessert.

Dette var nok de beste frites vi spiste på hele turen.

Rett ovenfor statuen Manniken Pis ligger Poechenellekelder. Neppe mange lokale som går her, men det var en trivelig plass med et stort utvalg av øl.

På vei ned til underetasjen kan man se bilder av mange av Manneken Pis sine forskjellige antrekk. Det finnes også et museum hvor klærne er utstilt.

På vei hjemover mot hotellet kom vi forbi Rosita’s Cantina (Rue du pont de la Carpe 12) som så utrolig koselig ut. En veldig hyggelig servitør greide å orden oss et bord selv om vi ikke hadde reservert på forhånd. Det var ikke aktuelt for oss å sitte ute, da det rett og slett var iskaldt.

De hadde store porsjoner med mat. En bolle med nacho m alt tilbehør, mettet oss begge. Vi så at ganske mange fikk med seg “doggi-bags” med restene sine i.

Da vi skulle reise hjem valgte vi riktig vei inn til Brussel Central, og fikk med oss smurfe-taket. Selv om det hadde vært vind, kaldt, rimelig overskyet og litt regn, så er vi begge enige om at det hadde vært en super tur, og at vi må tilbake til Belgia.